Przygotowując się do realizacji tematyki związanej z życiem i twórczością wielkiego polskiego kompozytora Fryderyka Chopina postanowiliśmy odwiedzić Ośrodek Chopinowski w Szafarni odległy od Radzynia Chełmińskiego o 45 km. Wycieczkę odbyliśmy 18 października 2016r.
Zwiedzając miejsce wypoczynku Fryderyka Chopina dowiedzieliśmy się, że kompozytor umiłował wiejską przyrodę, a inspiracją do tworzenia m.in. mazurków były dla niego spotkania z ludowymi twórcami i mieszkańcami Szafarni oraz okolic. Muzyk, wówczas jeszcze jako mały Frycek, chętnie i często wsłuchiwał się w odgłosy natury czy śpiewy żniwiarzy, by później dźwięki te zapisać za pomocą nut i zagrać na ulubionym instrumencie.
Będąc w Ośrodku mieliśmy okazję zapoznać się nie tylko z samą budową fortepianu jako ulubionego instrumentu Chopina, ale również usłyszeć jego piękne brzmienie. Skupieni, z zamkniętymi oczami, wsłuchiwaliśmy się w dźwięki lekkie i przyjemne, dźwięki, które stanowiły moment wyobrażenia sobie np. galopujących koni, słoneczną pogodę, wesołe tańce czy kolorową łąkę.
Wysłuchaliśmy także fragmentów listów Fryderyka Chopina pisanych do Rodziców z wakacji. Listy stanowiące zbiór tekstów opublikowanych w tzw. Kuryerze Szafarskim stanowią skarbnicę wiedzy o zachowaniu Fryderyka Chopina, jego zdrowiu, przyjaciołach oraz ulubionych zajęciach.
Szafarnia to miejsce niecodzienne, tam nawet staw ma kształt fortepianu, dlatego z przyjemnością można wrócić, aby np. odpocząć nad jego brzegiem pod ulubioną ,,Lipą Chopina”, czy uczestniczyć w koncertach muzyki klasycznej proponowanych przez chopinowski ośrodek kultury.
Zmierzając śladami wielkiego kompozytora, w drodze powrotnej do szkoły, odwiedziliśmy Zamek w Golubiu - Dobrzyniu. Zamek ten wyglądem odmienny od czasów odwiedzin Fryderyka Chopina w 1824 i 1825 roku, ale historycznie bogatszy. Pobyt w tym miejscu zaowocował zdobyciem wiedzy na temat życia rycerzy oraz ludzi wówczas żyjących.
Wracając do domu zastanawialiśmy się, czy podróże kształcą? Wszyscy zdecydowanie i zgodnie odpowiedzieliśmy TAK. Na pewno po wyjeździe wiemy więcej, a zdobyte wiadomości wykorzystamy planując twórcze i ciekawe zajęcia lekcyjne.